23.05.2026
Suomen vaakunalla varustettuja kirjekuoria ja postikortteja sortokaudella
Sortokaudella 1899-1917 painettiin ja lähetettiin erilaisia Suomen vaakunalla varustettuja kirjekuoria ja postikortteja. Vaakunalla haluttiin korostaa Suomen omaa asemaa ja vastustaa venäläispyrkimyksiä. Tätä kutsutaan passiiviseksi vastarinnaksi. Vaakunan malli ja väritys vaihteli.
Kiertokirjeessä toukokuun 9. päivänä 1901 Suomen Postihallitus määrää, ettei postissa saanut kuljettaa Suomessa, Suomen vaakunan kuvilla varustettua yksityistä kirjeenvaihtoa. Kyseiset lähetykset oli takavarikoitava ja käsiteltävä perille saamattomina.
Kuoret ja kortit kulkivat vielä vuoden 1901 ensimmäisinä kuukausina, mutta huhti-toukokuussa niissä oleva vaakuna oli jo peitettävä. Suomen vaakunan käyttö ärsytti Bobrikovia, koska oma vaakuna kertoi kansalle, että Suomi olisi riippumaton ja Venäjästä erotettava.
Oikeastaan pitäisi puhua Suomen suuriruhtinaskunnan vaakunasta, koska ko kuoret ja kortti ovat ajalta ennen itsenäisyyttä. Suomen postihallituksen kiertokirjeessä vuodelta 1901 puhutaan kuitenkin Suomen vaakunasta.
Kuoret ja kortit Akin kokoelmasta.

Suomen vaakuna painettu punaisella ja kullanvärisellä painatuksella. Kirje on lähetetty joulukuussa 1900 suomalaisella 20 pennin postimerkillä.

Tässä kuoressa kohopainettu vaakuna - lähetetty joulukuussa 1900.

Kirjatulla kirjeellä punainen vaakuna. Postitettu Loviisasta helmikuussa 1901 venäläisillä 20 pennin postimerkeillä. Kirjatun kirjeen korkeamman postimaksun takia niitä on tarvittu 3 kpl. Suomalaisten postimerkkien käyttö päättyi 14. päivänä tammikuuta 1901. Vaakuna sai vielä tuolloin näkyä kuorella.

Oitista marraskuussa 1899 postitettu kuori, jossa vaakuna kuoren sulkuläpällä. Kuorimalli, jossa kuoren päässä on suljettava läppä.
*****************************
Postikortilla

Suurikokoinen vaakuna postikortilla. Kortti on lähetetty 1919, mutta se on valmistettu ennen itsenäisyyttä Pohjois-Karjalan kirjapainossa Joensuussa. Kortissa ei ole kuvaa, vaan se on tarkoitettu kokonaan viestiä varten.

Suomen vaakunalla varustettu postikortti on lähetetty 13. huhtikuuta 1900.
Kun vaakunakielto astui voimaan, lähetettiin näitä kortteja liimaamalla postimerkki vaakunan päälle ja pakollinen venäläinen postimerkki tietysti useimmiten ylösalaisin !
|